FANDOM

Zębowce - jeden z dwóch żyjących podrzędów należących do Cetacea.

Przedstawiciele tego podrzędu posiadają zęby, czym odróżniają się od reszty waleni. Zębowce polują na ryby, głowonogi, a niektóre także na inne ssaki morskie.
Budowa zewnętrzna zębowców (na przykładzie Butlonosa).png

Anatomia

Większość osobników należących do tego podrzędu to walenie smukłe i gładkie, małej lub średniej wielkości, wyjątkiem od tej reguły jest największy w tej grupie tęponosy kaszalot, o mocnej i masywnej budowie.

Otwór nosowy u zębowców jest pojedynczy czym różnią się od fiszbinowców, znajduje się on na szczycie głowy.

Prawie wszystkie zwierzęta tego podrzędu posiadają płetwy grzbietowe, kilka jednak jak np. białucha ma jedynie niewielki garb.

W kształcie zębów istnieją wielkie różnice pomiędzy gatunkami. Podczas gdy większość ma dużą liczbę identycznych zębów, do 260 u niektórych delfinów, istnieją też walenie takie jak narwal, u którego jedyny ząb tworzy długi róg, lub prawie bezzębne wale dziobogłowe z niezwykle ukształtowanymi zębami u samców.

Zębowce są mniej niż fiszbinowce podatne na rozmaite pasożyty takie jak pąkle i wszy wielorybie - zawszele.

Zachowanie

Z reguły zębowce żyją w grupach składających się z kilku do tuzina zwierząt. Zdarza się  jednak, że grupy te łączą się, tworząc zbiorowiska do tysiąca osobników. Zębowce posiadają dobrze rozwinięte umiejętności komunikacyjne  objawiają się to np. w skoordynowanym polowaniu na stada ryb. W niewoli niektóre gatunki okazują duże zdolności do nauki; z tego powodu zoolodzy zaliczają je do najbardziej inteligentnych zwierząt.

Podczas pływania osiągają duże prędkości. Niektóre z mniejszych gatunków chętnie towarzyszą statkom prezentując swoje akrobatyczne zdolności podczas spektakularnych wyskoków (najczęściej są to delfiny).

Zębowce korzystają ze zmysłu echolokacji dzięki niemu zachowują orientację, pomaga im on także podczas polowań. Poza dźwiękami o wysokiej częstotliwości, których używają do tej umiejętności, potrafią one wydać inne odgłosy takie jak gwizdy czy okrzyki. Jest to ich system komunikacji.

Zębowce i człowiek

Przemysł wielorybniczy zajmował się dawniej połowem kaszalotów. Kiedy zostało to zakazane pozostała już tylko możliwość łowienia mniejszych egzemplarzy jak  np. grindwale. Zdarza się to do dziś. Największe zagrożenie dla wszystkich gatunków nalężacych do zębowców stanowi jednak rybactwo. Sieci zarzucane przez statki rybackie kuszą te zwierzęta łatwą zdobyczą, niestety czeka je w nich zazwyczaj tylko śmierć. Podczas połowów tuńczyka giną w ten sposób corocznie tysiące delfinów.

Butlonosy, orki i białuchy często stają się atrakcją oceanariów i ogrodów zoologicznych, które zarabiają na tym dzięki ich występom. Ssaki te potrzebują jednak dużo wiecej miejsca niż daje im zamknięty basen, dlatego też taka niewola budzi wiele kontrowersji.

Systematyka

Zębowce (Odontoceti) :

I. Delfinowate, delfiny oceaniczne (Delphinidae)

Jumping Bottlenose Dolphins.jpg

Butlonosy - przedstawiciele rodziny delfinów oceanicznych.

II. Delfiny słodkowodne (Platanistidae)

Delfin gangesowy.jpg

Suzu - jedyny przedstawiciel z rodziny delfinów słodkowodnych.

III. Iniidae

Inia-2.jpg

Inia - przedstawiciel z rodziny Iniidae.

IV. Kaszalotowate (Physeteridae)

Kaszalot-woda.jpeg

Kaszalot - przedstawiciel rodziny kaszalotowatych, a także najwieksze zwierzę w podrzędzie zębowców.

V. Morświnowate (Phocoenidae)

Phocoenoides dalli.jpg

Morświn Dalla - przedstawiciel rodziny morświnowatych.

VI. Narwalowate (Monodontidae)

D031540.jpg

Narwale - przedstawiciele rodziny narwalowatych.

VII. Wale dziobogłowe (Ziphiidae)

Tumblr mco8xfM8lF1rxyvj1o2 r1 500.jpg

Wal butelkonosy południowy - przedstawiciel rodziny walów dziobogłowych.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki