FANDOM

Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: Applejack23 W celu zapobiegnięcia wojnom edycyjnym, proszę o nieedytowanie tego artykułu póki ten komunikat nie zostanie usunięty.

Wieloryb grenlandzki
Wieloryb grenlandzki przy czlowieku
Wielkość w stosunku do człowieka
Rząd walenie
Podrząd fiszbinowce
Rodzina wieloryby gładkoskóre
Rodzaj Balaena
Gatunek wieloryb grenlandzki
Wieloryb grenlandzki, wal grenlandzki (Balaena mysticetus) – gatunek walenia z podrzędu fiszbinowców. Jedyny znany obecnie przedstawiciel rodzaju Balaena.

Wygląd

Wieloryb grenlandzki

Dwa wieloryby grenlandzkie widziane z lotu ptaka

Wieloryby grenlandzkie są masywnie zbudowane. Osiągają długość ok. 15-18 m, jednak zdarzają się osobniki maksymalnie do 20 m. Ważą 50-80 t, jednak obserwowano także osobniki szacowane nawet na 100 t. Nie posiadają płetwy grzbietowej; płetwy piersiowe osiągają do 2 m długości. Największą uwagę przykuwa ogromna, zaokrąglona głowa stanowiąca aż 40% długości ciała. Natomiast w jej środku znajduje się 700-800 płyt czarnego fiszbinu, który może osiągać nawet do 5 m długości, co jest rekordem wśród wszystkich fiszbinowców.

Mogą być czarne lub ciemnoszare; zawsze z białoszarym spodem i białymi łatami na policzkach.

Anatomia

Szkielet wieloryba grenlandzkiego

Szkielet wieloryba grenlandzkiego

Szkielety tych waleni bardzo łatwo odróżnić od innych gatunków, wieloryby te posiadają bowiem ogromną czaszkę. Natomiast pod skórą znajduje się gruba warstwa włóknistej tkanki łącznej, która amortyzuje uderzenie, którym wieloryby te mają zwyczaj rozbijać lodową pokrywę.

Odżywianie

Chociaż wieloryby grenlandzkie to największe walenie występujące w Arktyce, to żywią się one wyłącznie mikroskopijnym planktonem.

Rozmnażanie

Zachowanie

Wieloryb grenlandzki2

Wielorybnictwo

Ciekawostki

Zasięg występowanie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki