FANDOM

Inia
Inia przy człowieku
Wielkość w stosunku do człowieka
Rząd walenie
Podrząd zębowce
Rodzina Iniidae
Rodzaj Inia
Gatunek Inia
Galeria Zdjęcia, rysunki i inne ciekawostki

Inia (Inia geoffrensis) - gatunek walenia należącego do rodziny Iniidae. Uważany za największego delfina słodkowodnego.

Wygląd

Inie
Występuje dymorfizm płciowy w postaci różnic rozmiaru. Samce są większe niż samice. Długość ciała waha się od 2 do 2,5 m, zaś waga wynosi 100 do 200 kg, choć zazwyczaj jest to ok. 150 kg. Skóra swe ubarwienie zmienia wraz z wiekiem delfina. Osobniki młode są w barwach ciemnoszarych, wraz z wzrostem zmienia się on na srebrny lub różowy. U niektórych dorosłych osobników można zaobserwować ciemno różowy, a nawet brunatny grzbiet. Płetwy inii są mięsiste i grube, płetwa ogonowa posiada postrzępiony brzeg. Pysk ma postać długiego i cienkiego dzioba.

Odżywianie

Inia-2
W jadłospisie inii znajdują się głównie słodkowodne ryby, do długości ok 30 cm, a niekiedy także skorupiaki, np. krewetki.

Rozmnażanie

Ciąża trwa ok. 10-11 miesięcy. Na świat przychodzi jedno cielę. Noworodek ma ok. 80 cm długości i jest ciemnoszary.

Wielorybnictwo

Inie zabijają rybacy, którzy wykorzystują ich ciała jako przynęty.

Zasięg występowania

Inia wystepowanie
Zamieszkuje dość spory obszar Ameryki Południowej m.in. wody dorzeczy Orinoka i Amazonki w Brazylii, Kolumbii i Wenezueli, a także Madeiry w Boliwii, do 2800 km od ujścia do morza. Zdarza się, że inie migrują do zalanych terenów leśnych, spowodowanych przez wysoki stan wód.

Galeria

Delfinrosado
Aby zobaczyć całą galerię, kliknij tutaj.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki