FANDOM

Delfin zwyczajny
Common dolphin by AgnessAngel from RealWhales.png
Model graficzny z aplikacji Real Whales
Podrząd zębowce
Rodzina delfinowate
Rodzaj Delphinus
Gatunek delfin zwyczajny
Galeria Zdjęcia, rysunki i inne ciekawostki
Delfin zwyczajny, delfin pospolity, delfin zwyczajny krótkopyski (Delphinus delphis) – gatunek walenia z podrzędu zębowców. Należy do rodziny delfinowatych (Delphinus) i rodzaju Delphinus. Najpospolitszy i najszerzej występujący przedstawiciel waleni.

Wygląd

Rysunek delfina zwyczajnego.jpg
Delfiny zwyczajne to dość małe zwierzęta o szczupłym, opływowym ciele. Charakteryzuje się falistymi, żółtymi, szarymi lub brązowymi paskami na bokach i sterczącą trójkątną płetwą grzbietową.

Długość ciała jest różna w zależności od płci. Samce są większe, niż samice, ich długość wynosi ok. 2,1 m przy wadze ok. 82 kg. Ich towarzyszki osiągają ok. 1,93 m.

Anatomia

Zęby delfina pospolitego.jpg
Charakteryzuje go długi pysk, z małymi, ostrymi 50-60 zębami. Dzięki swemu położeniu działają jak anteny, pomagając delfinowi precyzyjnie namierzyć ofiarę.

Odżywianie

Delfiny zwyczajne odżywiają się głównie rybami i kalmarami. Bywa, że polują razem z tuńczykami, czy rekinami. Co roku niemal 20 000 osobników pojawia się w okolicach Przylądka Dobrej Nadziei, by polować na sardynki. Pokarm namierzają dzięki echolokacji. Wysyłane przez te zwierzęta dźwięki rozchodzą się w wodzie tak długo, aż nie napotkają żadnej przeszkody, a kiedy już to nastąpi, odbijają się z powrotem.

Rozmnażanie

Ciąża trwa ok. 10-11 miesięcy. Młode tuż po urodzeniu mierzy 70-100 cm i pozostaje pod opieką matki przez 5-19 miesięcy.

Zachowanie

Delfiny zwyczajne.jpg
Walenie te przemieszczają się w ogromnych stadach, liczących zazwyczaj od 10 do 500 sztuk, jednak czasem widuje się także grupy liczące nawet 2000 osobników. Są bardzo rozmowne. Porozumiewają się za pomocą wydawanych przez otwór nosowy trzasków i pisków. Polowanie odbywa się przy pomocy echolokacji.

Wielorybnictwo

Delfiny te nie są zagrożone polowaniami, często jednak giną poprzez wpadanie w sieci rybackie.

Zasięg występowania

Delfin zwyczajny wystepowanie.PNG
Delfiny pospolite są szeroko rozprzestrzenione w większości oceanów i mórz. Zamieszkują powszechnie wszystkie morza tropikalne, subtropikalne, a także cieplejsze wody strefy umiarkowanej. Widuje je się głównie na pełnym morzu, w szczególności na wschodzie tropikalnej części Pacyfiku. Kilka populacji delfinów zwyczajnych przemieszcza się wraz ze rytmem pór roku, inne zaś podążają za pożywieniem.

Galeria

Skaczące delfiny zwyczajne.jpg
Aby zobaczyć całą galerię, kliknij tutaj.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki