FANDOM

Delfin chiński
Lipotes vexillifer sketch
Rząd walenie
Podrząd zębowce
Rodzina Iniidae
Rodzaj Lipotes
Gatunek delfin chiński

Delfin chiński, delfin baiji, delfin biały (Lipotes vexillifer) – gatunek walenia z rodziny Iniidae.

Wygląd

Dominującym kolorem w ubarwieniu delfina chińskiego jest kolor ciemnoniebieskoszary. Ciemniejsze odcienie na grzbiecie stopniowo ulegają rozjaśnieniu. Dzięki temu na bokach, żuchwie, grzbietowej stronie płetw piersiowych i ogonowej skóra może mieć barwę jasnoszarą lub białawą. Nieco bieli pojawia się również na obszarze pyska i bokach nasady ogona.

Dziób u tego gatunku jest długi i wąski, lekko skierowany ku górze, a zaokrąglone czoło spada ku niemu stromo.

Płetwa grzbietowa jest niska i trójkątna, zaś jego płetwy piersiowe szerokie i zaokrąglane.

Długość ciała u samców wynosi średnio do 2,3 m , a u samic 2,6 m.

Ich masa ciała wynosi średnio do 160 kg u samic i 125 kg u samców.

Anatomia

Rowki zębowe u delfina chińskiego zwierają od 31 do 38 stożkowych zębów.

Odżywianie

Jedyne co wiadomo o pożywianiu się tego gatunku, to to, iż odżywiał się on różnymi gatunkami ryb słodkowodnych.

Rozmnażanie

Wiedza na temat rozmnażania się tego gatunku jest niewielka. Młode rodzą się przypuszczalnie, między lutym a kwietniem. Wielkość noworodka wynosi około 95 cm.

Zachowanie

Delfiny chińskie najczęściej przebywały w grupach składających się z około 6 osobników, widywano jednak również osobniki pływające w pojedynkę lub w parach.

Ciekawostki

Nazwy w języku angielskim

  • Yangtze river dolphin
  • Chinese lake dolphin
  • Chinese river dolphin
  • Whitefin dolphin

Legenda

Chińska legenda głosi, że gdy dawno temu księżniczka odmówiła poślubienia człowieka, którego nie kochała, rodzina skazała ją na śmierć przez utopienie w rzecze Jangcy. Dziewczyna odrodziła się jednak pod postacią delfina i stała się symbolem pokoju i dobrobytu.

Zasięg występowania.

Zasięg występowania delfina chińskiego

Występował w Chinach, w środkowym i dolnym biegu rzeki Jangcy. W Czerwonej Księdze IUCN zaliczony do kategorii CR - krytycznie zagrożonych wyginięciem. Według obliczeń w roku 1997 żyło jeszcze na świecie 13 osobników, a ostatni żywy okaz widziano w roku 2004. W 2006 roku został uznany za prawdopodobnie wymarły. W trakcie kilkutygodniowych poszukiwań delfinów chińskich przeprowadzonych przez grupę biologów w 2007 nie odnaleziono już ani jednego osobnika.

Za główne czynniki, jakie mogły spowodować wymarcie gatunku, uznaje się nadmierny połów ryb w rejonie jego występowania oraz zbyt duży ruch statków i łodzi w ich środowisku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki